فواید موسیقی
تاريخ : جمعه 30 خرداد 1393برچسب:روانشناسی, | 17:15 | نويسنده : mohammad mahdi

فواید موسیقی

تحقيقات بسياري براي کشف فوايد مختلف گوش دادن و نواختن موسيقي انجام گرفته است. مشاهده ي شواهد بسياري که همه نشاندهنده ي تاثيرات مثبت موسيقي بوده اند، از خاصيت تسکين بخش آن بر اوضاع رواني انسانها گرفته تا تسريع رشد جنين در شکم مادر، باعث شده انسانها پي به قدرت شگرف موسيقي ببرند.

فواید احساسی:

 يک آهنگ به جا و مناسب قادر است فرد را از درگيري هاي زندگي رها کرده و حال و هواي خوبي به او بدهد. همه ي ما گاهي از نظر عصبي به هم مي ريزيم، و بيشتر مردم براي بيرون آمدن از اين حالت به موسيقي پناه مي برند. مهمترين دليل آن اين است که موسيقي نسبت به ساير ابزار و وسايل، توانايي و قدرت  بيشتري براي بيان احساسات ما دارد. به علاوه، ما در موقعيت هاي مختلف نوع متفاوتي از موسيقي را انتخاب مي کنيم که با حال و هواي ما سازگار باشد. براي افزايش رابطه ي احساسات خود با موسيقي سعي کنيد بين آهنگ هاي مختلف و روحيه هاي مختلف رابطه برقرار کنيد. با اينکار، وقتي حال و هواي خاصي داشتيد، دقيقاً مي دانيد که کدام آهنگ يا کدام نوار موسيقي با روحيه ي شما سازگار است.   

 

 موسيقي و ورزش     

 تا به حال دقت کرده ايد که چطور آهنگ هاي بخصوص کارايي شما را هنگام ورزش کردن در باشگاه بالاتر مي برند؟ همين امروز قبل از رفتن به باشگاه دستگاه MP3 خود را با آهنگ هايي از AC/DC و Nana Mouskouri پر کنيد و ببينيد که چقدر با اشتياق تر و چابک تر ورزش خواهيد کرد. تحقيقات نشان داده است که آهنگ هاي پرجنب و جوش و مهيج، تنش و کشش عضلات را افزايش مي دهند در حاليکه آهنگ هاي آرام و ملايم اين تنش و فشار را کاهش مي دهند.  

محققين همچنين دريافته اند که موسيقي مي تواند مهارت هاي حرکتي را تقويت کند. بنا بر تحقيقي که بر تعدادي دانش آموز دوران دبستان انجام گرفته است، گفته ميشود که کودکاني که حين گوش دادن به موسيقي مهارت هاي حرکتي اوليه مثل پرتاب کردن، پريدن، و گرفتن را ياد مي گيرند بسيار بهتر از آندسته کودکاني آموزش مي گيرند که بدون گوش دادن به موسيقي اين فعاليت ها را ياد مي گيرند.                                                                                               

 مُسَکِن درد   

 موسيقي توانايي تسکين درد را نيز دارد. طبق تحقيقات انجام شده موسيقي ميتواند تا %21 دردهاي شديد و مزمن را کاهش دهد. اين تحقيق بر روي 60 بيمار که به دو گروه با موسيقي و بدون موسيقي اقسيم شده اند، انجام گرفته است.  نتايج به دست آمده از اين تحقيق نشان داده است که افرادي که هر روز از هفته به مدت يک ساعت به موسيقي گوش داده اند، نسبت به آنها که به موسيقي گوش نداده اند، علائم بهبودي بخش رواني و جسمي بيشتري از خود نشان داده اند.  

                                                                                                                                        بالا بردن نمره هاي دانش آموزان 

 طبق تحقيقات انجام شده موسيقي به هيچ عنوان باعث منحرف کردن حواس نميشود. در واقع براي فکر کردن بسيار هم مفيد است. محققان دريافته اند که گوش دادن به موسيقي ظرفيت يادگيري دانش آموزان را بالا مي برد و باعث مي شود نمره هاي بهتري بگيرند. البته هنوز سبک و استيل مناسب براي چنين موقعيت هايي به درستي کشف نشده است، و کسي نمي داند که سبک هاي مختلف در اين مسئله تاثيرگذار است يا خير. تنها چيزي که مي دانيم اين است که گوش دادن و خلق موسيقي باعث تقويت يادگيري زبان، مهارت هاي رياضي و مهارت هاي اجتماعي مي شود.

 رابطه ي پيشرفته با مغز   

 برخي تحقيقات نشان داده است که افرادي که موسيقي مي نوازند، رابطه ي پيشرفته تري بين سمت راست و چپ مغزشان وجود دارد.  متخصصین ادعا مي کنند که موسيقي براي انتقال سيگنال ها در سر انسان مثل ورزش عمل مي کند. اين سيگنال ها براي فعال سازي ساير وظايف مغز مورد استفاده قرار مي گيرند.در تحقيق انجام شده نشان داده شد که گوش دادن به موسيقي کلاسيک، به ويژه به سوناتا پيانو موتزارت، باعث شده که افراد بتوانند تست IQ را با موفقيت بهتري انجام دهند. 

 زبان جهاني  

يک گروه گمنام موسيقي در استراليا به نام The Cat Empire گفته است که: "موسيقي زبان همه ي ماست..." همين مسئله باعث مي شود که وقتي يک امريکايي و آرژانتيني که خيلي خوب زبان هم را نمي فهمند با هم گفتگو مي کنند، بحثشان فقط درمورد لِد زِپلين، متاليکا، اريک کلَپتون، رولنگ استون، و پِرل جَم باشد. حقيقت اين است که موسيقي در بسياري از جنبه هاي حيات انسان تاثير مثبت دارد. دنياي موسيقي بي انتهاست و تاثير آن بر انسان نيز به همين ميزان چند برابر ميشود. همين چندگانگي هارموني، نظم و فرکانس است که انجام تحقيق در اين زمينه را براي محققان مشکل کرده است. 

                                                                                                                                  قطعه ي آخر ! 

چه واقعيت باشد چه تصور، قدرت بيکران موسيقي غير قابل انکار است. از تقويت قدرت يادگيري گرفته تا برطرف کننده ي دردها، به نظر مي رسد که موسيقي تاثيري مثبت بر کليه ي جنبه هاي زندگي انساني دارد که قادر به شنيدن هارموني است.

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






برچسب‌ها: